Werken aan werkgeluk is de moeite waard

wergeluk is de moeite waard Werkgeluk werkt. Dit zien de gezondheidscoaches en werkgelukdeskundigen dagelijks om zich heen. Medewerkers, die werkgeluk ervaren, zijn de basis van een succesvolle organisatie. Werkgeluk houdt in dat je geluk ervaart van de werkzaamheden die je verricht. Eigenlijk heel simpel. Toch is het volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) een onderwerp die te weinig aandacht krijgt.

Werkgeluk: een hippe term met bijpassende functies zoals werkgelukdeskundigen en Happiness Chiefs zijn niet meer weg te denken wanneer we het hebben over vitaliteit. Is werkgeluk een opgeblazen term of is er ook een verband tussen werkgeluk en het dagelijks functioneren van de medewerker? Gaan we beter presteren en worden we productiever? Om die vragen wetenschappelijk onderbouwd te beantwoorden moeten we bij Emiliana R. Simon-Thomas zijn. Zij is directeur van de universiteit UC Berkeley’s en verbindt diverse onderzoeken aan werkgeluk.

In dit artikel geven we 7 wetenschappelijke inzichten over de term.

Wat zeggen de wetenschappelijke onderzoeken over werkgeluk?

  1. Gelukkiger zijn op het werk hangt sterk samen met de authenticiteit, betrokkenheid en gedrevenheid van de medewerkers.
  2. Tijdens tegenslagen kunnen medewerkers alsnog het grotere geheel zien waardoor ze niet veel stress ervaren. Daarnaast zijn ze beter in staat om om te gaan met werkbelasting en is het herstel minder.
  3. Er zijn verbanden tussen gelukkige medewerkers en gezondheid, het welzijn en een hogere productiviteit. Daarnaast is men creatiever, beter in staat om probleemoplossend te denken en hebben ze een snellere loopbaanontwikkeling.
  4. Medewerkers ontvangen meer respect en zijn effectievere leiders. Ze worden als sociaal, sympathiek en betrouwbaar gezien. En ze geven collega’s die in moeilijke tijden zitten meer steun.

Voordelen voor de organisatie an sich :

  1. Aandacht besteden aan geluk op de werkvloer heeft als resultaat dat het personeelsverloop minder is, de verzuimkosten zijn lager en er worden minder fouten en ongevallen gerapporteerd.
  2. De mond-tot-mond reclame groeit ook sneller doordat gelukkige organisaties loyalere klanten hebben.
  3. Aandacht besteden aan werkgeluk is goed voor de medewerker, de organisatie en de maatschappij.

werkgeluk

De basisbehoeften die een bijdrage leveren aan werkgeluk

Om een positieve werkomgeving te creëren, heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de drie basisbehoeften van elke medewerker uitgewerkt. Het bezitten van deze behoeften zal zorgen voor een (gevoel van) verminderde werkdruk en gemotiveerde medewerkers. Dit leidt vervolgens tot florerende medewerkers, die goed presteren én vitaal zijn. “Maar over welke drie basisbehoeften, beter gezegd onze ABC, hebben we het dan?”

  • De aanwezigheid van Autonomie. Dit betekent dat het belangrijk is dat werknemers een zekere invloed hebben op hun werk en hoe zij hun taken willen uitvoeren.
  • Het gevoel ergens bij te horen binnen het bedrijf. Binding met het bedrijf speelt een belangrijke rol voor zingeving en voldoening bij werknemers. Een sterke binding heeft namelijk een sterke betrekking op positieve emoties.
  • Het kunnen inzetten van eigen Competenties. Slechts een derde van de mensen blijkt in staat te zijn om een aantal sterke eigen competenties te benoemen. Dat is jammer, aangezien de erkenning en de inzet van sterke eigen competenties ook kunnen leiden tot zingeving en voldoening.

 

De workshop: Minder werkdruk, meer werkgeluk kunnen we ook bij jullie aanbieden op locatie. Het bestaat uit een reeks van twee workshops die ieder door de juiste professional wordt verzorgd.

Daarnaast brengt onze arbeids- en gezondheidspsycholoog graag het ABC tot leven binnen de organisatie!

Vraag nu vrijblijvend een adviesgesprek aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *